Podsumowanie I. edycji programu!

Pierwsza edycja programu „Szkoła Szkole” powoli dobiega końca. Zbliżający się koniec rok szkolnego to czas podsumowania.

Co udało się zrealizować w roku szkolnym 2019/2020?

Caritas Polska przekazała środki finansowe pięciu szkołom w Aleppo, dzięki czemu placówki mogły dokonać zakupu wyposażenia, podstawowych remontów lub organizacji dodatkowych zajęć.

  • Dyrekcja szkoły podstawowej Asz-Szark dofinansowała w połowie zakup podręczników dla uczniów. Książki do nauki języka arabskiego, angielskiego, matematyki i przyrody otrzymało 300 dzieci ze szkoły podstawowej (klasy 1-6) oraz 120 dzieci z przedszkola. Dodatkowo, zakupiono model anatomiczny człowieka, zabawki edukacyjne i narzędzia audiowizualne. Najmłodsi członkowie szkolnej wspólnoty otrzymali nowe gry i puzzle, a uczniowie w klasach pierwszych białe tablice, służące do nauki pisania. Dwa rzutniki zainstalowano w klasach. W drugim semestrze planowano sprowadzić książki edukacyjne z Libanu, ale zamknięcie granic spowodobane wybuchem światowej pandemii pokrzyżowało te plany. Dyrekcja przeznaczyła środki na zakup kolejnego rzutnika oraz ekranu.
  • Zespół szkół Cylicja otrzymał nowe wyposażenie do lekcji wychowania fizycznego i sprzęt techniczny – laptopy, rzutnik i głośnik. Zakupiona odzież sportowa jest na użytek uczniów od czwartej klasy szkoły podstawowej po ostatnią klasę liceum, natomiast bramki do piłki nożnej i akcesoria sportowe, takie jak piłki, liny i maty – służą wszystkim uczniom, również najmłodszym. Zakup kiku laptopów umożliwia poprowadzenie lekcji z informatyki w sposób praktyczny. Dotychczas, nauczyciel rysował arkusze kalkulacyjne na tablicy.
  • Szkoła podstawowa Al-Inaja zorganizowała dla swoich uczniów bal maskowy z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Dzieci przyszły do szkoły nie w mundurkach, jak co dzień, lecz w różnych ciekawych kostiumach. Kadra pedagogiczna udekorowała salę. Wydarzenie uświetnił magik, który pokazał dzieciom sztuczki. W zabawie wzięło udział ponad 320 dzieci od przedszkola po szóstą klasę szkoły podstawowej. Dzieciom zapewniono świąteczny poczęstunek. Dla wielu dzieci udział w zabawach szkolnych ma charakter terapeutyczny. W drugim semestrze szkoła zakupiła materiały do laboratorium (zakraplacze, probowki, odczynniki chemiczne), fartuchy laboratoryjne, a także jeden rzutnik.
  • Dyrekcja szkoły Bani Taghlib podjęła decyzję o zakupie sprzętu multimedialnego w celach edukacyjnych, zainicjowaniu prostych prac remontowych boiska szkolnego, a także zorganizowaniu bożonarodzeniowych zabaw dla społeczności uczniów. Uprzątnięto przestrzeń sportową przed szkołą, zainstalowano nowe tablice do koszykówki, odnowiono linie boiska. Szkoła zakupiła dwa rzutniki i dwa laptopy, z których korzystają nauczyciele nauk przyrodniczych. W drugim semestrze, planowano organizację obchodów wielkanocnych dla uczniów. Celebracje nie odbyły się ze względu na zagrożenie epidemiologiczne, a szkoła przeznaczyła pieniądze na zakup zabawek dla przedszkolaków oraz dwa rzutniki multimedialne.
  • Szkoła podstawowa al-Wurud zdecydowała się przeznaczyć środki na zakup sprzętu elektronicznego na użytek edukacyjny – kserokopiarki, rzutnika, czterech laptopów oraz myszek komputerowych. Wcześnie nauczyciele musieli korzystać z punktów druku poza murami szkoły, wychodząc między lekcjami. W szkole nie było rzutnika ani komputera, więc nauczyciele, którzy chcieli urozmaicić zajęcia prezentacją lub filmem, pożyczali sprzęt z zewnątrz na własny koszt. W szczególnie trudnej sytuacji znalazł się nauczyciel informatyki, który nauczał swojego przedmiotu tylko teoretycznie. W drugim semestrze, dyrekcja zadecydowała o zakupie keyboardu na lekcje muzyki. Ze względu na obowiązek samoizolacji, pracownicy szkoły przygotowali dla młodszych uczniów paczki edukacyjne, w których znalazły się kolorowanki, kredki, puzzle i książeczki.

Koronawirus w Aleppo

Podobnie jak w Polsce, syryjskie Ministerstwo Edukacji podjęło decyzję o zawieszeniu działań edukacyjnych od 14 marca 2020 roku do czasu ustania zagrożenia. Choć obie strony konfliktu zachęcają pedagogów do podjęcia nauczania zdalnego, wielu uczniów ze względu na brak sprzętu nie może uczestniczyć w zajęciach. Większość szkół nie ma swoich stron internetowych, a uczniowie i nauczyciele nie mają komputerów lub regularnego dostępu do internetu. W efekcie, skuteczne nauczanie zdalne nie jest możliwe, dlatego Ministerstwo postanowiło, że udział w wirtualnej szkole nie będzie obowiązkowy dla uczniów. Aby zwiększyć dostęp dzieci do nauki, władze podjęły współpracę z publiczną telewizją. Stworzono specjalny kanał telewizyjny, aby za jego pośrednictwem nadawać programy szkolne. Ze względu na przerwy w dostawie prądu, nawet rodziny, w których jest telewizor, nie mogą w pełni korzystać z tej opcji. Uczniowie zostaną przyjęci następnych klas na podstawie ocen z pierwszego semestru, a państwowe egzaminy odbędą się w drugiej połowie czerwca.

Zaangażowanie polskich szkół dla Syrii

W ciągu dwóch semestrów akcja „Szkoła Szkole” spotkała się z bardzo szerokim odzewem. Jako pierwsze do programu dołączyły szkoły podstawowe z Gdańska, Skierniewic i Jasła. W sumie ponad czterdzieści placówek z różnych zakątków Polski zadeklarowało wsparcie. W niektórych szkołach zbiórki odbywały się regularnie, na przykład w każdy pierwszy piątek miesiąca, w innych placówkach zbiórka towarzyszyła szkolnemu festiwalowi. Zbiórkom towarzyszyły lekcje poświęcone sytuacji w Syrii, wspólne modlitwy o pokój, wystawa zdjęć z Aleppo lub konkursy. W Kamionnej koło Bochni wolontariusze dystrybuowali znicze koło kościoła podczas Uroczystości Wszystkich Świętych, a Fundacja Chomik – Ku Dobremu z Gdowa podwoiła zebraną przez dzieci kwotę. W sposób szczególny projekt został wsparty przez Caritas Diecezji Sandomierskiej. Podczas ponad dwudziestu Orszaków Trzech Króli wolontariusze z parafialnych kół Caritas prowadzili kwestę na rzecz jednej ze szkół – podstawówki Bani Taghlib.

Do zobaczenia w przyszłym roku szkolnym!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *