Świąteczna atmosfera w szkole al-Inaja

Świąteczna atmosfera w szkole al-Inaja

Symboliczny początek okresu świątecznego na Bliskim Wschodzie wyznacza 4 grudnia, czyli dzień św. Barbary, na który z podekscytowaniem czeka wiele dzieci. Chociaż wokół żywota świętej powstało wiele przykrych legend, obchody kojarzą się w Syrii radośnie. Chrześcijanie od kilkuset lat obchodzą jej wspominki, a celebracjom towarzyszą specjalne pieśni i tradycyjny deser o nazwie salika. Szkoły organizują dla swoich uczniów bale maskowe, które przypominają zachodnie Haloween. Przez kilka lat wojny niemal zapomniano o tym szczególnym dniu. Niebezpieczeństwa, ubóstwo i ogólne poczucie przygnębienia, nie pozwalały na organizację tradycyjnych obchodów. W domach nie widać było choinek lub innych kolorowych ozdób.

W tym roku szkoła podstawowa Al-Inaja zorganizowała dla swoich uczniów zabawy i przyjęcie przebierane. Dzieci przyszły do szkoły nie w mundurkach, jak co dzień, lecz w różnych ciekawych kostiumach. Kadra pedagogiczna udekorowała salę. Wydarzenie uświetnił magik, który pokazał dzieciom sztuczki. W obchodach wzięło udział ponad 320 dzieci od przedszkola po szóstą klasę szkoły podstawowej.

Kiedy w Aleppo trwała wojna nie mogliśmy obchodzić takich świąt, ze względu na blokadę miasta, trudności finansowe, nie wspominając, że samo chodzenie do szkoły wiązało się z niebezpieczeństwem – wspomina p. Abeer z sekretariatu szkoły. – Przed wojną święta były czasem radości, najbardziej niezwykłym czasem roku. Przebierały się dzieci, przebierali się nauczyciele. Gromadziliśmy się, żeby ozdobić choinkę kolorowymi ozdobami. Bardzo dziękuję za wsparcie polskich szkół poprzez program „Szkoła Szkole”. Dzięki temu mogliśmy wywołać uśmiech na twarzach naszych uczniów i poczuć utęsknioną atmosferę świąt.

Organizacja dodatkowych zajęć i świątecznych zabaw była możliwa między innymi dzięki uczniom Szkoły Podstawowej im. Orła Białego nr 5 w Oświęcimiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *